Leden van verdienste

Naast de waardering die er is voor de vele vrijwilligers die alles binnen onze vereniging goed laten verlopen, zijn een aantal vrijwilligers in het verleden en heden benoemd tot erelid, erevoorzitter en/of lid van verdienste. Hieronder een opsomming met hun bijzondere verhaal:

Jan Westerhof

Jan Westerhof kwam in Zevenhuizen voetballen in het kampioensjaar 1986-1987 en heeft vanaf dat seizoen vele voetstappen op het sportpark gezet, als voetballer en vrijwilliger. Van het oorspronkelijke plan om in een veteranenteam te gaan voetballen is niets terecht gekomen. Jan kwam gelijk terecht in het 1e elftal en werd dat seizoen kampioen in de afdeling GVB 1A. Of dat aan de voetbalkwaliteiten van Jan lag, of aan de voetbaltalenten die dat jaar vanuit de A’s naar de senioren overkwamen, de kampioenswedstrijd tegen Astrea was een feit. En ze wonnen, promotie naar de 4e klasse! Van bussen vol supporters naar kampioenswedstrijden, het winnen van de beker, tot de gestolen auto van scheidsrechter Janko. Momenten als ‘Oh Bareveld, oh Bareveld, wat zijn uw kippen onge……’ en een trainer die na verrekening van zijn salaris met de consumpties in de kantine nog moest bijbetalen, blijft Jan altijd bij.

Jan heeft vele leuke voetballende jaren gehad bij de VVZ. Een jaar na het eerste voetbaljaar werd het tijd voor een jeugdcommissie. Jan raakte bij de oprichting betrokken. In die tijd had de VVZ 2 of 3 jeugdelftallen. In die tijd werd met vele vrijwilligers het jeugdtoernooi van de VVZ opgezet. Een nu nog graag bezocht toernooi: het ook wel genoemde ‘frikandellentoernooi’. Jan werd leider van de E’s, en later ook van de F’jes. Dit heeft hij 22 á 23 jaar volgehouden. Een leuke groep vond hij het, de kleintjes. Ook aan de toernooien heeft Jan veel plezier beleefd. Toen zijn uren voor de jeugd steeds verder werden uitgebreid, werd het lastiger te combineren met zijn baan op school, en is Jan er na een aantal jaren gestopt. Voor al zijn inzet en betrokkenheid, vooral bij de jeugd, is Jan benoemd als Lid van Verdienste van onze vereniging.

DSC_2039.15x21
DSC_2042.15x21

"KoffieDick en DickThee"

Dick Hummel

Dick Hummel heeft heel wat tijd doorgebracht achter de bar van de kantine. Dick had en heeft vele taken bij de VVZ. Barman, consul, tuinman, mollenvanger, kalklijnen-trekker, supporter, en dan is er vast nog een taak vergeten. Dick mag op zondagmorgen graag achter de bar staan, echt een hobby van hem. Ook heeft hij de taak als bestuurslid een tijdje op zich genomen, maar dat was niet echt zijn ding. Zijn plekje achter de bar, dat was en is wat bij hem past en waar hij nog veel plezier aan beleefd. Bijnamen als KoffieDick en DickThee blijven hem op een leuke manier achtervolgen. Ook Dick is voor al zijn inzet benoemd tot Lid van Verdienste van onze club.

Klaas Oenema

Klaas Oenema is 43 jaar geleden begonnen met voetballen in het zaterdagteam bij de VVZ. In het eerste jaar dat Klaas in het 1e van zaterdag voetbalde werd het team bijna kampioen. Het thuishonk was destijds nog café Deelstra. Achter het café was een hok gebouwd wat gebruikt werd als kleedkamer. Wassen kon met de handpomp, waar koud water uit kwam. In die tijd werd het idee geboren om een kantine met kleedkamers te bouwen voor de voetbalvereniging. 2 jaar lang zijn vrijwilligers en voetballers bezig geweest met de bouw. Uiteraard heeft Klaas ook zijn bijdrage geleverd. Toen Klaas stopte met voetballen, is hij doorgegaan als scheidsrechter, wat hij al 50 jaar volhoudt. Inclusief de scheidsrechter cursussen die van tijd tot tijd gevolgd moesten worden. Klaas is op een bepaald moment achter de bar gaan helpen, 31 jaar geleden kreeg hij er een taak bij in de kantinecommissie. Klaas heeft destijds samen met de toenmalige voorzitter meer structuur aangebracht in de boekhouding van de kantine. Echtgenote Froukje is altijd op de achtergrond gebleven, maar zij hield alles bij en zorgde en zorgt nog dat het keurig voor elkaar is. Naast deze vrijwilligerstaken is Klaas vele jaren grensrechter geweest en is consul van de club. Ook Klaas is voor al zijn inzet en vrijwilligerswerk benoemd als Lid van Verdienste van de VVZ.

DSC_2034.15x21
DSC_2041.15x21

Riekje Hummel

Riekje Hummel is al ruim 31 jaar betrokken bij de voetbalvereniging Zevenhuizen. Toen ze stopte met werken wist ze niet goed hoe ze al die vrije tijd moest opvullen. Echtgenoot Dick was al betrokken bij de club als lid van de kantinecommissie. Dochter Jantina was verzorgster en schoonzoon Jan Meine keepte in het 1e. De weg voor Riekje was dus al gauw gevonden. Riekje heeft 12 jaar lang zitting gehad in het hoofdbestuur en is al 31 jaar gastvrouw bij alle wedstrijden van het zondag 1. Hier ontvangt Riekje de tegenpartij en scheidsrechters. Daarnaast vertegenwoordigt ze de club ook bij uitwedstrijden van het zondag 1.

Riekje heeft in de loop der jaren een hoop meegemaakt bij de club. 2 keer zat ze tegenover de tuchtcommissie van de KNVB om haar kant van het verhaal duidelijk te maken. Daar is Riekje wel eens verweten dat ‘jij als oudwijf, helemaal geen verstand van voetbal hebt’. Riekje lachte hier maar om. De speler in kwestie werd uiteindelijk vrijgesproken. Ook maakte Riekje altijd soep bij toernooien en sliep zelfs een keer met echtgenoot Dick op een matrasje in de kantine. De ramen werden toen vervangen en er was anders geen controle over de kantine. Het was volgens Riekje een rustige nacht, maar zou dat echt zo zijn? Riekje is en was altijd erg betrokken bij de vereniging en is voor al haar inzet en vrijwilligerswerk voor de VVZ benoemd als Lid van Verdienste.

Lammert Hazeloop

Wordt aan gewerkt..

LAMMERT!

In memoriam:

† Kees Nieboer – Zilveren bondsspeld van de KNVB-afdeling Groningen

† Piet Deelstra – Erelid en zilveren bondsspeld van de KNVB-afdeling Groningen

† Klaas Deelstra – Erelid en zilveren en gouden bondsspeld van de KNVB-afdeling Groningen

† Doetse Pater – Lid van verdienste

† Hans Pater – Erevoorzitter